۱۳۹۱ خرداد ۲۲, دوشنبه

شام های تعیین کننده ی جلسه استیضاح

هادی صادقی

وزرای داخله و مالیه که روز گذشته برای استیضاح به مجلس نمایندگان فراخوانده شده بودند، دوباره به مقام اش ابقا شدند. نمایندگان خشمگین و مصمم که هفته گذشته در جریان طرح استیضاح وزرای قانون شکن آشتی ناپذیر و غیرقابل مهار می نمود، در طول دو روز تعطیلی صدوهشتاد درجه تغییر موضع داده و روز گذشته با آغوش باز وزرای ناکارآمد و قانون شکن را برای یک دور دیگر به مقامش ابقا نمودند. جلسه دیروز، نخستین آزمون استیضاح مجلس شانزدهم به شمار می رفت و باتوجه به مواضع و تصامیم نمایندگان در هفته گذشته، انتظار می رفت که پارلمان با سلب صلاحیت وزرای قانون شکن، ضرب شصت محکم به حکومت نشان داده و بتواند در نخستین برخورد با حکومت، رسالت نظارتی خویش را تمثیل و اقتدار خود بر قوه مجریه را تامین نماید؛ اما متاسفانه این انتظارات نقش برآب و دیده شد که متاسفانه نمایندگان مجلس نمی تواند صلابت و اقتدار خود در برابر قوه مجریه را حفظ و اعاده نماید.
چه چیزی توانست موضع نمایندگان مجلس را صدوهشتاد درجه تغییر داده و وزرای ناکار آمد و قانون شکن را به مقام هایش ابقا کند؟ آیا نمایندگان در دو روز تعطیلی به درک جدید از عملکرد این مقام ها دست یافتند و یا شواهد و اسنادی محکم نشان دهنده ی بی گناهی آنان به محکمه مجلس و داوری نمایندگان ارائه گردید که این دو وزیر را تبرئه کرد؟ و یا هم این که در این دو شب و روز تعطیلی، تبادلات و معاملات نامیمون و نامشروعی میان وزرا و وکلا صورت گرفته که نمایندگان را تطمیع و اقناع کرده است؟
استدلال این دو مقام در جلسه دیروز مجلس نمایندگان، چیزی جدید نبود. هریک از این وزرا دقیقا توجیهاتی ارائه دادند که در جلسه استجواب و جلسه های قبل از آن مورد قبول نمایندگان واقع نشده بود. لذا تخطی ها و کم کاری های که براساس آن طرح استیضاح تدوین شده بود، هرگز به صورت منطقی رفع و توجیه نشد. در نتیجه این تنها شام های چرب و گرمی می باشد که با چاشنی معاملات پولی و سازش های سیاسی میان وکلا و وزرا، مواضع نمایندگان را این گونه تغییر داده و اتفاقات غیر قابل انتظار را در مجلس نمایندگان رقم می زند. نمایندگان مجلس از نخستین آزمون استیضاح ناکام بیرون آمد و نتوانست اقتدار خود در برابر قوه مجریه را تمثیل کند. متاسفانه نمایندگان این بارهم در دام سازش های سیاسی و معاملات پولی افتاد و بار دیگر به تک تازی ها و قانون شکنی های حکومت میدان داد. این امر نشان می دهد که طرح استجواب و استیضاح شانزده وزیر دیگر نیز جدی نبوده و نمایندگان به زودی به سازش های سیاسی و پولی از مسوولیت نظارتی و تقنینی خویش می گذرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر