۱۳۹۲ خرداد ۱, چهارشنبه

ورود ملایان بیشتر؛ باید نگران بود





 هادی صادقی

وزارت دفاع ملی اعلان کرده اطلاعاتی را بدست آورده که نشان می دهد پاکستان مدرسه های دینی خود را تعطیل نموده و طلبه های این مدارس را برای اجرای عملیات های انتحاری و جنگیدن به افغانستان اعزام کرده اند. براساس آمارهایی در مناطق قبایلی پاکستان بیش از سی هزار مدرسه دینی وجود دارد که در آن ده ها هزار طلبه مشغول تحصیل و آموزش های عقیدتی و نظامی هستند. این مدارس در طول سه دهه اخیر محلات خطرناک برای افغانستان بوده است. از این مراکز بیشترین جنگجو در طول سه دهه بی ثباتی های اخیر وارد افغانستان شده و تعصب، افراط گرایی، خشونت و سلوک طرد و انکار بزرگترین کالا و تولیدات آن برای افغانستان بوده است. بنیاد گرایی، خشونت و روحیه طرد و انکار، ارمغان فکری و معنوی این مکاتب بوده طالب القاعده و تروریسم دست آوردهای عملی و عینی آن برای افغانستان است. اکثر جنگجویانی که در قالب گروه های متعدد علیه دولت و نیروهای خارجی در افغانستان می جنگند در این مدارس تحصیل کرده اند. اساسا تمام جنگ ها، کشتن و تخریب و سوختاندن ها از سوی طالبان در طول ده سال گذشته از نوع عملیات های استشهادی بوده که با القائات فکری و ایدئولوژیکی سازمان یافته است. القائاتی که در همین مراکز تولید و نهادینه شده و همچنان گسترش می یابد. طلبه های این مدارس تنها آموزش علوم دینی نمی بینند، بلکه تمرینات نظامی، آموزش ساخت واستفاده از بمب های متنوع، القائات جزم گرایانه و بنیادگرایانه دینی و مذهبی و تعصب سخت نسبت به ادیان، عقاید و اقلیت های قومی در افغانستان و پاکستان از نصاب اصلی این مدارس می باشد. گفته می شود کودکان خردسال از محلات گوناگون جمع آوری و به این مدارس آورده می شود و پس از القائات فکری و ایدئولوژیکی و آموزش های نظامی به عنوان سربازان جنگی و عوامل عملیات های استشهادی در افغانستان و هندوستان فرستاده می شوند. تاکنون تمام عوامل انتحاری و تروریستی دستگیرشده از مدارس دینی پاکستان آمده و در تحقیقات نهادهای امنیتی و قضایی به خوبی اقرار کرده که چگونه در مدارس دینی پاکستان جذب و چطور برای انجام عمل انتحاری آماده و اعزام شده اند. براساس یافته های منتشر شده امنیت ملی در حال حاضر ده ها هزار سرباز و عامل عملیات های انتحاری در این مدارس موجود بوده و آماده جنگ و اجرای عملیات های انتحاری در افغانستان می باشد. وجود این مدارس از انتقاد های جدی و همیشگی دولت افغانستان و آمریکا بوده است. همگان بر وجود این مدارس و آثار زیانبار آن بر ثبات منطقه آگاهی دارند، اما پاکستان تاکنون هیچگاه به این در خواست ها وقعی نگذاشته و نسبت به این ابزار استراتژیک خود بازنگری نکرده است. اکنون نیز نمی توان انتظار داشت که سیاستمداران پاکستان نسبت به این ابزار استراتژیک خود بازنگری نماید.
اعزام طلبه های دینی مدارس پاکستان برای جنگ در افغانستان جای نگرانی جدی است. اگر این خبر درست باشد؛ حکومت افغانستان باید آماده مقابله با یورش ها و حملات گسترده ای باشد و احتمالا انتحاری های بیشتری از مرزهای مختلف وارد کشور خواهد شد. با توجه به اینکه این مدارس مهمترین ابزار راهبرد استراتژیک پاکستان می باشد، تعطیلی آن در شرایط کنونی زیاد قابل باور نیست. اگر اعزام جنگویان بیشتر برای فشار وارد کردن به افغانستان صورت گرفته باشد، به هیچ وجه مدارس تعطیل نخواهد شد. صرفا جنگجویان و انتحاری های بیشتری از این مدارس وارد کشور می شود ولی روند جلب و جذب و آموزش و صدور جنگجو و انتحاری همچنان ادامه می یابد. تعطیلی آن به معنی از دست دادن کانون های اصلی اشاعه بنیادگرایی به عنوان تاثیرگزار ترین ابزار معادلات منطقه می باشد. اگر این مدارس تعطیل باشد، دیگر پاکستان نمی تواند مثل گذشته با کارت صدور بنیادگرایی و خشونت در برابر افغانستان و هند بازی کند. مگر اینکه پاکستان در راهبرد گذشته سیاست خارجی خود تجدید نظر کرده و اشاعه بنیادگرایی و تروریسم را در برابر هند و افغانستان کنار گذاشته باشد.
به هر صورت این خبر جای نگرانی جدی است و باید حکومت افغانستان و متحدین بین المللی اش نسبت به این موضوع با حساسیت و دقت بیشتری عمل نماید. این امر مستلزم آمادگی های جنگی، استخباراتی و امنیتی بیشتر می باشد. ورود گسترده جنگجویان و عوامل انتحاری در افغانستان می تواند یکباره کشور را ناامن کرده و چالش های جدی ای برای نیروهای امنیتی و مشکلات سختی برای مردم و حکومت افغانستان خلق می کند.
                                                                    
تذکر: این مطلب قبلا در روزنامه اطلاعات روز نشر شده  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر