۱۳۹۲ خرداد ۱۴, سه‌شنبه

آیا پاکستان در افغانستان قصد کودتا دارد؟




هادی صادقی

والی میدان وردک در جلسه شورای امنیت ملی از ورود گروهی جنگجویان پاکستانی در لباس طالبان به ولسوالی های جغتو، چک و دایمرداد این ولایت خبرداده و گفته است که این افراد برای ناامن کردن افغانستان به این ولایت گسیل شده اند. افزون برآن، گفته می شود که بیش از دو صد تن از ماموران ارتش و آی اس آی پاکستان در ولایت های میدان وردک و لوگر مستقر شده است. در همین حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله نیز به رسانه ها گفته است که به "جنگجویان طالبان در مدارس شان در پاکستان گفته می شود که نظامیان هندی در مناطق شرقی افغانستان در کنار نظامیان افغان علیه جنگجویان طالب می جنگند و از این طریق آنها را برای جنگ به افغانستان گسیل می دارند". هرچند ظاهرا این اتفاق ها تاکنون از سوی حکومت چندان جدی گرفته نشده؛ اما بدون شک، هریک از این موارد اقدامات سنجیده شده و دارای پیام های مشخص به دولت افغانستان می باشد که باید بررسی و شناسایی شود.
پس از مواجهه نظامی مرزی اخیر افغانستان و پاکستان و به تعقیب آن سفر رییس جمهور کرزی به هند، پاکستان دست به اقدامات واکنشی خطرناک علیه دولت افغانستان زده و ادامه این تحرکات احتمالا ادامه خواهد داشت. تعطیلی مدارس دینی طالبان در خاک پاکستان و اعزام آنها به جبهات جنگ در افغانستان، اعزام مامورین آی اس ای و ارتش پاکستان در ولایت های کنر و میدان وردک و اینک ورود صدها جنگجوی مسلح از مناطق قبایلی پاکستان در ولایت میدان وردک و سایر اقدامات خرد و کوچک نظامی و اپراتیفی که همه روزه جریان دارد، همه از اقدامات واکنشی اخیر پاکستان می باشند. حکومت افغانستان این اقدامات را ادامه روال جنگ و گریز گذشته و بازی های استخباراتی همیشگی پاکستان تلقی نموده و از پیام های روشن سیاسی و مقاصدی که در پشت این سناریوها قرار دارد، یا غافل است و یاهم نادیده می انگارد. حقیقت این است که هریک از چند اقدام نظامی و استخباراتی اخیر پاکستان از تاکتیک ها و ابزارهای گذشته آنها متفاوت بوده و به نظر می رسد که پاکستان بازی تازه ای ساز کرده است. دولت افغانستان باید این اقدامات را به مثابه آغازی بازی تازه و خطرناک پاکستان در نظرگرفته و برای آنها اقدامات مقتضی و جدی را اتخاذ نماید.
اقدامات پیهم و سازمان یافته اخیر پاکستان در ارتباط با افغانستان شبیه طرح کودتا و یا عمل نظامی گسترده و سراسری می باشد. استقرار مامورین ارشد ارتش و آی اس آی، اعزام طلبه های پاکستانی به مثابه لشکر جنگی و نیز ورود صدها جنگجوی مسلح از مناطق قبایلی در ولایت میدان وردک (پای گوش کابل) همگی به گونه ای آشکارا مقدمات یک کودتا و یا عمل نظامی سراسری می باشد. به نظر می رسد هدف پاکستان از این اقدامات حساب شده، قرار دادن کابل در تنگنای نظامی و سیاسی است که تحت آن شرایط ناگزیر از تن دادن به خواست ها و مطالبات پاکستان و دادن امتیاز به این کشور باشد.
پاکستان می خواهد با اعزام ده ها هزار طلبه آماده جنگ و مشئون از القائات ایدئولوژیک به افغانستان و استقرار آنها در دروازه های کابل، کابل را مورد تهدید قرار دهد و از این طریق حکومت افغانستان را وادار به پذیرش خواست هایش کند. ورود گسترده این جنگجویان و سازماندهی نظامی و سیاسی آنها توسط مامورین کارکشته ارتش و آی اس آی که در حال حاضر در ولایت لوگر و میدان وردک مستقر شده اند، قادر به برهم زدن امنیت این ولایت ها و معرض تهدید قراردادن کابل می باشد. در حال حاضر با توجه به خاموشی و غفلت دولت افغانستان از درک این تهدید ها، زمینه برای اجرای این سناریو فراهم است. خروج نیروهای آمریکایی از ولایت میدان وردک که اخیرا با فرمان رییس جمهور کرزی عملی شد، این منطقه استراتژیک را به مکانی مطمئن و خوب برای طالبان و جنگجویان اعزامی پاکستان بدل کرده است. آنها در خلاء حمایت نظامی سربازان ناتو در این ولایت و در کنار جنگجویان طالب و حزب اسلامی، می تواند به راحتی این ولایت را در معرض سقوط قرار داده و از این طریق کابل را تحت فشار قرار دهد. بنابراین حکومت افغانستان باید این اقدامات حساب شده پاکستان را با جدیت و دقت مطالعه کرده و برای مقابله با آن تدابیر سیاسی و نظامی لازم را اتخاذ نماید.
این مطلب قبلا در روزنامه اطلاعات روز نشر شده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر